onsdag den 15. april 2015

What's new?

Siden vores sidste indlæg, har vi haft undervisning omkring samtale og samtaletyper. Vi har i gruppen   snakket om undervisningen, og vores forståelse af selve teorien bag. Så i dette indlæg vil vi prøve at dele nogle af vores tanker og nye læring.

Alle professionelle samtaler befinder sig indenfor nogle bestemte rammer, at nå frem til enighed og en fælles forståelse af indhold og formål. Hvilken type samtale er der tale om, og hvem fra bruger- og professionssystemet deltager?

Samtaletyper:
     Introducerende
     Undersøgende, udforskende eller afklarende
     Ændring eller udvikling
     Støttende eller bearbejdende
     Beslutning

En samtale kan have flere hensigter og veksle mellem forskellige fokusområder. Det er vigtigt med rolleafklaring, hvem stiller spørgsmålene og hvad vil vi frem til?



Der findes 6 forskellige faser og spørgsmålstyper, som benyttes til at skabe en dynamik i samtalen og derved kommer man hele vejen rundt om selve problemet. Man bliver mere refleksiv med sine spørgsmål og prøver at finde nye muligheder for brugerens problemer/spørgsmål. Man får også en god ide om hvad samtalen skal have fokus på, og får derfor en mere sikker løsning på problemet.

De 6 forskellige faser og spørgsmålstyper er:

Kontrakterende metarefleksive spørgsmål. Fælles afklaring af emnet, målet med samtalen. En samtale om samtalen, en psykologisk kontrakt.

Afgrænsende lineære spørgsmål. Det gælder om at afdække og afgrænse fokus, arbejde i ”harmonika-bevægelse”.

Cirkulære relationelle spørgsmål. Relationer mellem samtalepartneren og andre personer, og mellem samtalepartneren og dennes fokus: forskelle, relationer, kontekster. Invitation til positions- og perspektivskift.

Refleksive hypotetiske spørgsmål. Samtalepartneren finder nye perspektiver, nye ideer om alternative handlemuligheder og ønsker for fremtiden.

Handlingsorienterede lineære spørgsmål. Støtte og påvirke samtalepartneren til at sætte mål for ændret tænkning eller handling. Hjælp til at overveje forskellige konsekvenser af realisering af ideerne.

Evaluerende metarefleksive spørgsmål. Man vender tilbage og følger op på fase 1. Man undersøger hvad samtalepartneren har fået ud af samtalen med særligt fokus på udbytte.


Udover disse spørgsmålstyper, findes der også nogle løsningsfokuserede spørgsmålstyper, som vi lige kort vil nævne. Disse spørgsmålstyper kaldes LØFT.

Mirakelspørgsmål - Hvis du nu kom igen i morgen, og der var sket et mirakel i løbet
af natten som gjorde, at problemet var løst, hvordan ville du så opdage det? Hvad ville være ændret?
Hvordan ville du mærke det i dit arbejde? Hvordan ville du og de andre handle anderledes?

Undtagelsesspørgsmål - Kan du huske en situation, hvor tingene gik bedre? Hvad gjorde du rent
faktisk dengang? Hvad gjorde de andre? Hvad skete der siden du fik det bedre - det gik bedre?

Skalaspørgsmål - På en skala fra 1-10, hvor vigtigt er det så for dig, at situationens vanskeligheder
løses? På en skal fra 1-10, hvilken tillid har du så til problemløsning?

Beherskelsesspørgsmål - Hvordan har du formået at fungere trods alt det der er sket? Hvordan klarer
du alt det der sker lige nu? Hvad har været den største hjælp til at klare situationen?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar