Alle professionelle samtaler befinder sig
indenfor nogle bestemte rammer, at nå frem til enighed og en fælles forståelse af
indhold og formål. Hvilken type samtale er der tale om, og hvem fra bruger- og
professionssystemet deltager?
Samtaletyper:
Introducerende
Undersøgende, udforskende eller
afklarende
Ændring eller udvikling
Støttende eller bearbejdende
Beslutning
En samtale kan have flere hensigter og veksle
mellem forskellige fokusområder. Det er vigtigt med rolleafklaring, hvem stiller spørgsmålene og hvad vil vi frem til?
Der findes 6 forskellige faser og spørgsmålstyper, som benyttes til at skabe en dynamik i samtalen og derved kommer man hele vejen rundt om selve problemet. Man bliver mere refleksiv med sine spørgsmål og prøver at finde nye muligheder for brugerens problemer/spørgsmål. Man får også en god ide om hvad samtalen skal have fokus på, og får derfor en mere sikker løsning på problemet.
De 6 forskellige faser og spørgsmålstyper er:
Kontrakterende
metarefleksive spørgsmål. Fælles afklaring af emnet,
målet med samtalen. En samtale om samtalen, en psykologisk kontrakt.
Afgrænsende
lineære spørgsmål. Det gælder om at afdække og
afgrænse fokus, arbejde i ”harmonika-bevægelse”.
Cirkulære
relationelle spørgsmål. Relationer mellem
samtalepartneren og andre personer, og mellem samtalepartneren og dennes fokus:
forskelle, relationer, kontekster. Invitation til positions- og
perspektivskift.
Refleksive
hypotetiske spørgsmål. Samtalepartneren finder nye
perspektiver, nye ideer om alternative handlemuligheder og ønsker for
fremtiden.
Handlingsorienterede
lineære spørgsmål. Støtte og påvirke samtalepartneren
til at sætte mål for ændret tænkning eller handling. Hjælp til at overveje
forskellige konsekvenser af realisering af ideerne.
Evaluerende
metarefleksive spørgsmål. Man vender tilbage og følger
op på fase 1. Man undersøger hvad samtalepartneren har fået ud af samtalen med
særligt fokus på udbytte.
Udover disse spørgsmålstyper, findes der også nogle løsningsfokuserede spørgsmålstyper, som vi lige kort vil nævne. Disse spørgsmålstyper kaldes LØFT.
Mirakelspørgsmål - Hvis du nu kom igen i morgen, og der var sket et mirakel i løbet
af natten som gjorde, at problemet var løst, hvordan ville du så opdage
det? Hvad ville være ændret?
Hvordan ville du mærke det i dit arbejde? Hvordan ville du og de andre
handle anderledes?
Undtagelsesspørgsmål
- Kan
du huske en situation, hvor tingene gik bedre? Hvad gjorde du rent
faktisk dengang? Hvad gjorde de andre? Hvad skete der siden du fik det
bedre - det gik bedre?
Skalaspørgsmål - På en skala fra
1-10, hvor vigtigt er det så for dig, at situationens vanskeligheder
løses? På en skal fra 1-10, hvilken tillid har du så til
problemløsning?
Beherskelsesspørgsmål
- Hvordan
har du formået at fungere trods alt det der er sket? Hvordan klarer
du alt det der sker lige nu? Hvad har været den største hjælp til at
klare situationen?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar