Stefan har besøgt Børnehaven Blæksprutten i Nørresundby, Nikoline har besøgt Børnehaven Tofthøjsvej i Storvorde og Katrine og Lea har begge to besøgt Børnehaven Hurlumhejhuset i Kongerslev.
Vi har hver især skrevet vores refleksioner ned omkring vores besøg i diverse børnehaver.
Stefans refleksioner:
28/04-2015 09:00-14:00
Af hensyn til
tavshedspligt vil jeg nævne fiktive personer i min fortælling over dagen.
Pædagogerne og deres
visioner:
Min oplevelse af første feltdag på Blæksprutten har været
god. De ansvarlige i børnehaven er meget kompetente og lægger både liv og sjæl
i deres arbejde, hvilket fremgår tydeligt når de fortæller om deres visioner
med deres arbejde. De går meget op i understøtte/styrke børnenes naturlige
udvikling og trivsel blandt andet ved at have fokus på deres gruppe-følelse.
Virkning ved dette ville være at styrke deres relationer samt øge deres
samarbejdsevner. Grunden til at de skal føle at de tilhøre en gruppe, er så de
lærer at forstå sig selv og hinanden. Ved at de lærer hinanden, lærer de også
empati, samarbejde, håndtere meningsforskelle og konstruktiv forhandling.
Observationer fra
felttur:
Ida bliver frustreret over, at hun ikke må være med til at
lege med Petra og Johanne. Derfor vælger Ida at skælde Johanne og Petra ud, og
slår også ud efter dem. Dette ser en af Pædagogerne, og vælger at fortælle Ida,
at hun godt kan se, at hun er frustreret men i stedet for at slå, må hun
acceptere, hvis de andre ikke vil have hende med. På samme tid vælger hun også
at fortælle Johanne og Petra, at det er vigtigt at de kan forstå, hvorfor Ida
er frustreret, og at det ikke er fordi at Ida vil gøre dem ondt, men at det er
en måde, hun prøver at komme i kontakt med de andre. De to piger forstår
situationen og ender faktisk med at lade Ida være med.
Generelt har jeg en oplevelse af at der er en god stemning blandt alle børnene. Der har ikke været de store konflikter i dag, og børnene ser ud til at være god til at give plads samt inddrage hinanden i diverse lege.
I dag er langt det meste tid blevet brugt på leg uden for.
Jeg blev introduceret for nogle nye aktiviteter og sanglege. Vi spillede blandt
andet hockey, hvor en af drengene med særlige behov blev frustreret over, at
han blev skubbet i ryggen, dette resulterede i at drengene blev frustreret og i
et split sekund ikke kunne styre sine frustrationer, og løftede hockey staven
betydeligt over det tilladte og ramte en anden dreng i hovedet. Drengen som
svingede staven fik en samtale med en af pædagogerne som holdte hovedet koldt
og tog en konstruktiv samtale med drengen til trods for den voldsomme
oplevelse.
30/04-2015 09:00-14:00
I dag er min sidste feltøvelse i børnehaven. Jeg har brugt
en stor tid på at holde en samtale med en af lederne på institutionen. Vi kom blandt
andet ind på følgende:
Børnehaven arbejder ud fra de 5 Marte Meo’s principper, kort forklaring kan findes på dette link: (file:///C:/Users/Hemmingsen/Downloads/MarteMeoMetoden180209.pdf). Der blev ud over dette fortalt, at de ligger meget stor vægt på respekt for det enkelte individ. Ud over dette arbejder de meget med leg. De mener vi som pædagoger skal understøtte børnenes leg for at undgå konflikter, men udover skal børnene selv have lov at fordybe sig i deres egen leg. Leg er hovedsageligt udendørs aktiviteter, men de bruger også tablet til leg men som regel med en pædagog tilknyttet.
Børnehaven arbejder ud fra de 5 Marte Meo’s principper, kort forklaring kan findes på dette link: (file:///C:/Users/Hemmingsen/Downloads/MarteMeoMetoden180209.pdf). Der blev ud over dette fortalt, at de ligger meget stor vægt på respekt for det enkelte individ. Ud over dette arbejder de meget med leg. De mener vi som pædagoger skal understøtte børnenes leg for at undgå konflikter, men udover skal børnene selv have lov at fordybe sig i deres egen leg. Leg er hovedsageligt udendørs aktiviteter, men de bruger også tablet til leg men som regel med en pædagog tilknyttet.
I børnehaven er der 7 børn med særlige behov. Pædagogerne
lever efter det princip at børnene skal mærke mindst muligt til, at de kræver
ekstra støtte. En af måderne de laver struktur i hverdagen på, er blandt andet
ved at have faste rutiner for f.eks. når de skal spise. Derudover har børnene
en fast pædagog tilknyttet de alders grupper, de er i. Dette skal give tryghed
med faste rammer og udover dette, giver det også stabilitet og tryghed for
forældrene, hvilket smitter videre af på børnene. Der findes også relations
grupper. Arbejdet heri ligger i at forsøge at skabe gode relationer med gruppen,
sådan at ingen føler sig alene. Pædagogerne har indsatsplaner på de børn, hvor
de kan se at adfærden synes svingene.
Sidst men ikke mindst arbejder pædagogerne meget med sprog.
Selv når de holder pause er det vigtigt at holde en god tone og stemning og
være professionel, når de er på arbejde, hvilket giver en vis stabilitet for
børnene og god omgangstone.
Det har været en meget
lærerig oplevelse i børnehaven, og jeg kan glæde mig over, at jeg har fået en
masse nye bekendtskaber.
Nikolines refleksioner:
Jeg har været i børnehaven Tofthøjsvej i Storvorde, tirsdag
til torsdag. Vi var 5 studerende som skulle ud at observere, vi blev taget
rigtig godt imod da vi kom tirsdag kl. 9, alle pædagogerne var venlige og
smilende. Vi kom ind på personalestuen og fik lidt information omkring
børnehaven og en rundvisning. De delte os ud på hver sin gruppe, jeg kom i
orange gruppe. Det har været et meget lærerigt forløb, hvor jeg har fået nogle
gode ideer til hvordan man kan være lidt mere kreativ i forhold til at blande
leg og læring sammen. Det har været nogle rigtig fine dage, med en masse glade
og livlige børn, og meget frisk luft. Det var noget helt andet end jeg havde
forestillet mig, man skal være rigtig meget på hele tiden og så har jeg lært at
man skal være super kreativ når det gælder børnehavebørn, for de har svært ved
at holde koncentrationen. Men alt i alt nogle rigtig gode dage, med lidt
afveksling fra studiet.
Vi mødte
fra kl. 9.00-14.00
Vi havde
selvfølgelig gjort os nogle tanker om hvordan vi ville blive mødt af pædagogerne
i børnehaven. Vi forventede at de ville fortælle om deres hverdag på stedet, og
give en lille rundvisning. Desværre viste det sig ikke sådan. Da vi mødte ind
virkede det ikke til at nogen af pædagogerne vidste vi skulle komme. De lod os
stå i ca. 15 min før der var en pædagog, der kom og bød os velkommen. Efter vi
blev budt velkommen, fik vi mulighed for at spørge om hvad vi måtte lave med
børnene.
Der blev
vores forventninger til dagen blev indfriet. Vi har bygget masser af
sandslotte, leget ”Hund, der er en der har taget dit kødben!” med en lille
gruppe børn og gynget samtlige børn i de store sansegynger, mens der er blevet
skrålet børnesange og Disney sange til den store guldmedalje. Derved fik vi lært nogle af børnene at kende og
de lærte os at kende.
Vi har
været på jungletur med nogle af børnene, vi har tegnet, gynget og leget lege.
Derudover har vi valgt at lave en aktivitet med børnene, for at få noget
fagligt med fra stedet, da de ansatte ikke har virket så engageret og
passioneret i deres arbejde, som vi havde forventet. Denne aktivitet er
beskrevet nedenfor, og børnene nød i fulde drag at deltage i legen.
Børnene
har taget godt imod os, selv de meget forsigtige børn har åbnet forholdsvis
hurtigt. De mere åbne og ”vilde” børn, kom hurtigt til os og skulle i den grad
prøve grænser af.
Hvis vi tænker tilbage på dagene i Hurlumhejhuset, kunne vi godt
have brugt lidt mere tale fra de ansatte. Ville gerne have, at de havde haft
lyst til at fortælle lidt om deres hus, deres værdier og deres drivkraft. Det
manglede vi rigtig meget.
Men alt i alt nogle dejlige dage, omgivet af skønne børn,
der er ivrige efter leg, læring, sjov og ballade, og et personale der har givet udtryk fuldt tilfredshed med os og ser
gerne at vi får praktikplads i huset.
Felt aktivitet i Hurlumhejhuset
Vi som
har været på besøg i Kongerslev Hurlumhejhus, har valgt at udarbejde en
aktivitet for en gruppe af børnene. Det har vi valgt fordi, vi på sin vis
mangler noget aktivitet og engagement fra de ansatte. Af den årsag, har vi ikke
rigtig modtaget noget faglighed eller andet fra personalet. Derudover kunne vi
godt tænke os, at komme fra praktikken med noget fagligt og en aktivitet som vi
har lavet for børnene.
Aktivitetsjournal
Pædagogiske overvejelser:
Hvem
skal deltage?
·
Hvorfor
er det denne gruppe udvalgt?
·
Hvilke
fordele/hvilke kvaliteter indeholder aktiviteten?
·
Hvad er
min rolle i aktiviteten?
·
Hvad er
formålet med forløbet? (langsigtet og kortsigtet)
·
Hvilke
rum skal der skabes for at aktiviteten kan udføres?
Der var
rigtig stor nysgerrighed og deltagelseslyst, at vi har taget de børn som havde
lysten til at være med. Vi vil være opmærksom på hvis nogle af børnene melder
fra. Vi mener denne aktivitet har nogle gode kvalifikationer: f.eks. De bruger
deres sanser, det giver berøring, giver fantasi, en ro. Aktiviteten har også
denne kvalitet at berøringen betegner det non-verbale og fortællerens stemme
udtrykker berøringens historie i ord. Aktiviteten har også den kvalitet, at man
berører hinanden uden at krænke hinanden, men får lært at sige til og fra, og
den udøvende lærer at lytte efter grænser og ønsker. Vi er rollemodel for
børnene, vi viser hvordan man gør, hvor børnene derefter prøver af på hinanden.
Vores
mål med aktiviteten, er at skabe en positiv kommunikation mellem børnene og
lade dem komme tæt på en som de måske ikke har så dyb relation til, derved kan
der skabes nye venskaber/gode relationer og empati børnene imellem, hvilket på
længere sigt kan forbygge mobning.
Legen
har vi valgt skal foregå et sted hvor der er gulvplads og med rum til
fordybelse.
Proces:
Konkret
beskrivelse af, hvad der skete.
·
Hvordan
præsenterede jeg aktiviteten?
·
Hvordan
var børnenes reaktioner?
Vi
præsenterede legen og spillede noget lavt afstressende baggrundsmusik. Vi afprøvede
så de kunne se hvordan det skulle forgå. Derefter skulle børnene selv prøve af.
Legen
forgår på den måde, at der bliver fortalt en historie om en troldefamilie.
Børnene er sammen to og to, hvor den ene starter med at ligge og blive masseret
ud fra historiens indhold, derefter byttes der roller.
Børnenes
oplevelse af legenà Deres
reaktion var blandet. Dem som ikke syntes det var grænseoverskridende nød
historien og massagen. Alle børnene var meget nysgerrige, dog var det ikke alle
som havde lyst til at deltage da de fandt ud af hvad det gik ud på.
De små
børn var lidt mere usikre og skulle se det hele lidt mere an, før de slappede
af. Derudover var det kun en lille del af drengene der ville være med. De af
børnene som var med, blev fuldstændig grebet af stemningen og endte nærmest i en
dvaletilstand. Børnene synes det var spændende, men de børn som ikke ville være
med, ville alligevel gerne observere for at se hvad der skulle ske.
Børnene
synes at det var dejligt og ville gerne prøve igen.
Evaluering:
Pædagogiske
overvejelser over
·
Hvad var
godt?
·
Hvad
skal jeg huske til næste gang?
·
Hvordan
var min rolle? Skal jeg være mere styrende? Skal jeg være opmærksom på pauser?
Alt i
alt var det en god oplevelse og accepterede børnenes grænser, de måtte være med
hvis de lystede og observere med hvis dette passede dem bedre. Vi håber på at
de sociale relationer/personlige grænse, som kommer ud af sådan en
sanseoplevelse kan videreføres til andre relationer eller situationer.
Til en
anden gang, skal vi være opmærksomme på at det ikke er alle børn der kan lide
at røre de andre børn eller blive rørt selv. Derudover var denne aldersgruppe
for lille til at finde koncentrationen eller roen til at massere eller vente
til man skulle masseres. Det resulterede i at, frem for at de skulle massere
hinanden, mindskede vi holdene og masserede børnene hver især. Dette gav et
fantastisk resultat, de fandt roen og koncentrationen og kan i fremtiden betyde
at de kommer ud over deres utryghed ved berøring.
Det er
rigtig vigtigt, ved afslutning af legen, at børnene får ro til lige at vågne og
komme sig ovenpå oplevelsen.
Endvidere
er det vigtigt at man fører en rolig stemme så der bliver en afslappet
atmosfære. Det virkede rigtig godt med den stille afslappende musik.
For at
udvikle rummet og atmosfæren, kunne man rulle gardinerne ned, slukke lyset, og
lave hyggebelysning og lægge tæpper over benene.
Perspektiver:
·
Pædagogisk
perspektiv - leg, læring og kommunikation
·
Psykologisk
perspektiv - undersøge børns evner til at sætte grænse,
løsne følelser
·
Neuropædagogisk perspektiv - Berøring af kroppen stimulerer hjerne
·
Sociologisk
perspektiv - Træning til aktiv samvær
Set ud
fra et pædagogisk perspektiv, kan man ved berøring, sanse og relations
aktiviteter forbygge mobning og udvikle nye gode sociale relationer mellem hinanden.
Derudover udvikles empatien og samspillet både mellem børnene men også blandt
de voksne.
Børnene
har været ufattelig dygtige til at sige fra og sætte deres egne personlige
grænser, hvilket gør vores arbejde en hel den lettere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar